luni, 5 noiembrie 2007

Euro 5, istorie şi tehnologie

Acest articol doreşte să explice semnificaţia normelelor de emisie EURO şi tehnologia ce stă în spatele autovehiculelor EURO 5.
Prima versiune a reglementărilor emisiilor automobilelor în Europa, EURO 0, a intrat în vigoare în 1988 ca o reacţie la problema încălzirii globale şi a Tratatului de la Kyoto. Prima versiune impunea limitări asupra emisiilor de monoxid de carbon (CO), oxizi de azot (NOx) , hidrocarbon (HC). Însă nici o versiune a normelor de limitare a emisiilor nu fixează un prag pentru emisiile de dioxid de carbon (CO2), principalul gaz cu efect de seră. Aceste prime norme se aplicau doar camioanelor cu sarcina maximă admisă de peste 3,5 tone.
În 1992 s-a pus în aplicare versiunea EURO 1 ce introducea 5 noi categorii de vehicule, fiecare nouă categorie având două subcategorii: una pentru motorizările diesel şi una pentru motorizările pe benzină (Otto). Pentru motorizările diesel s-a introdus un nou criteriu de monitorizare pentru cantitatea de cenuşă emisă. Înafara reglementărilor EURO au rămas doar avioanele şi vapoarele marine.
Următoarele versiuni au fost EURO 2 IDI, EURO 2 DI, EURO 3 şi normele ce încă sunt în vigoare EURO 4, puse în aplicare din 2006.
Normele EURO 5 vor intra în vigoare începând cu septembrie 2009, pentru autovechicule, şi septembrie 2010 pentru autoutilitare şi autobuze. Cu toatea acestea PACCAR, producătorul autocamioanelor Kenworth, Peterbilt şi DAF precum şi FIAT, prin modelul FIAT 500, au lansat pe piaţă autovehicule ce respectă normele EURO 5. În graficele de mai jos este prezentată reducerea emisiilor de NOx şi cenuşă impusă prin diverse versiuni ale normelor EURO. De notat este faptul că începând cu versiunea EURO 5 vor fi reglementate emisiile de cenuşă si pentru motoarele cu benzină.


Reglementările privind emisiile motoarelor Diesel pentru automobile. Sursa: Wikipedia.


Reglementările privind emisiile motoarelor Otto(benzină) pentru automobile. Sursa: Wikipedia.

În timp ce emisiile reglementate s-au redus cu aproximativ 50-60% ori între anii 1995 şi 2005 emisiile de CO2, fiind nereglementate, s-au redus doar cu 14% de la 186 g/km în 1995 la 160 g/km în 2005. Din acest motiv în Parlamentul European precum şi în Germania s-a pus în discuţie reglementarea emisiilor de CO2.
Pentru atingerea reglementărilor EURO 5 Paccar a ales folosirea unui catalizator pe bază de uree şi apă. Astfel se elimină vechiul catalizator cu filtru de particule ce creştea consumul de carburant cu 2%. Noul catalizator va pulveriza soluţia de uree în gazele de eşapament, acestea fiind reduse la substanţe mai puţin dăunătoare. Pe lângă rezervorul de carburant şoferii trebuie să aibă grijă să umple şi rezervorul de uree. Totuşi, cu un consum de 1,5 litrii uree/100km, camioanele DAF au, din acest punct de vedere, o autonomie de 5 000km.
Urmăriţi mai jos principiul de funcţionare al noului catalizator SCR folosit de Paccar:






Un comentariu:

Anonim spunea...

Nu am ce sa zic decat de un mare multumesc pentru articolul asta. Asa avem nevoie de niste date de genul ca nu se putea sa gasesc ceva mai bun :)

 
eXTReMe Tracker